V zmysle § 5 ods. 1 zák. č. 211/200 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov mesto Šamorín zverejňuje nasledovné informácie:
Spôsob zriadenia povinnej osoby, jej právomoci a kompetencie a popis organizačnej štruktúry
Mesto Šamorín sa zriadilo zákonom SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a to dňom volieb do orgánov samosprávy obcí, t.j. dňa 23. – 24. 11. 1990
Kompetencie mesta – právomoc a pôsobnosť sú dané:
– Ústavou Slovenskej republiky
– Zákonom SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
– Platnou právnou úpravou SR
– Všeobecne záväznými nariadeniami mesta na úseku samosprávnych činností
Organizačná štruktúra mesta:
Orgánmi mesta Šamorín sú mestské zastupiteľstvo a primátor mesta.
Mestské zastupiteľstvo mesta Šamorín je zastupiteľský zbor mesta zložený z 19 poslancov, zvolených obyvateľmi mesta na obdobie 4 rokov. Funkčné obdobie poslancov končí zložením sľubu poslancov novozvoleného mestského zastupiteľstva.
Primátor mesta je predstaveným mesta a najvyšším výkonným orgánom mesta, ktorého volia obyvatelia mesta na 4 roky.
Mestské zastupiteľstvo zriaďuje tieto svoje orgány:
– Komisie mestského zastupiteľstva:
– Komisia výstavby , územnej správy a rozvoja mesta
– Komisia finančná a správy majetku mesta
– Komisia školstva
– Komisia kultúry a cirkví
– Komisia športu a mládeže
– Komisia životného prostredia
– Komisia dopravy, verejného poriadku a požiarnej ochrany
– Komisia podnikateľskej činnosti, cestovného ruchu a regionálneho rozvoja,
– Komisia bytová, sociálna a zdravotná
– Komisia na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcií funkcionárov mesta Šamorín
Mestský úrad v Šamoríne, ktorý sa člení na nasledovné útvary:
– správny útvar
– ekonomický útvar
– útvar výstavby a územnej správy
– odbor podnikateľskej, informačnej a legislatívnej činnosti, bytových vecí a zdravotníctva
– referát životného prostredia
Mestská polícia,
Spoločný obecný úrad – stavebný úrad, školský úrad a opatrovateľská služba
Osobitné postavenie má hlavný kontrolór mesta Šamorín, ktorého volí mestské zastupiteľstvo. Hlavný kontrolór je zamestnancom mesta, ktorý vykonáva kontrolu plnenia úloh mesta Šamorín.
Mestské zastupiteľstvo zriadilo svoje príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti.
Mestské príspevkové organizácie:
– Mestské kultúrne stredisko,
– Materské školy, Základné školy, Základná umelecká škola,
Obchodné spoločnosti mesta:
– MPBH s.r.o. Šamorín
– AREA Šamorín s.r.o., Šamorín
Miesto, čas a spôsob akým možno získavať informácie: informácie o tom, kde možno podať žiadosť, návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie:
Informácie podľa ustanovení zák. NR SR č. 211/2000 Z.z. je možné získavať spôsobom ustanoveným citovaným zákonom. Všetky žiadosti o sprístupnenie informácie sa prijímajú, vybavujú a evidujú prostredníctvom podateľne a registratúry Mestského úradu v Šamoríne.
Mesto zverejňuje na internetovej stránke www.new.samorin.sk tieto informácie:
– Štatút mesta Šamorín
– Všetky platné všeobecne záväzné nariadenia mesta,
– Rokovací poriadok mestského zastupiteľstva
– Ostatné platné smernice a príkazné listy primátora mesta a vnútroorganizačné smernice
Ďalej sa týmto spôsobom zverejnia aj informácie týkajúce sa Mestského zastupiteľstva (termín konania zasadnutí, návrh programu zasadnutí, zápisnice z rokovania, uznesenia zo zasadnutí, texty schválených všeobecne záväzných nariadení, údaje o dochádzke poslancov na zasadnutiach, výpisy o hlasovaní poslancov mestského zastupiteľstva, okrem prípadov tajného hlasovania a hlasovania na neverejnom zasadnutí).
Ďalšie informácie:
1) Zbierka zákonov SR
Do zbierky zákonov SR možno nahliadnuť v úradných hodinách na mestskom úrade, na prízemí v kancelárii č.2
2) Všeobecne záväzné nariadenia mesta
Do všeobecne záväzných nariadení mesta Šamorín možno nahliadnuť v úradných hodinách na mestskom úrade – kancelária č. 2, prízemie
3) Sťažnosti – sťažnosti možno podávať denne, v úradných hodinách na mestskom úrade, prízemie,
kancelária č. 1
4) Žiadosti, návrhy, podnety alebo iné podania – možno podávať v úradných hodinách na mestskom úrade, kancelária č. 1, prízemie
5) Uznesenia mestského zastupiteľstva – do uznesení mestského zastupiteľstva možno nahliadnuť v úradných hodinách na mestskom úrade, kancelária č. 2, prízemie
6) Informácie o meste Šamorín možno získať v úradných hodinách na mestskom úrade, prízemie – kancelária č. 2.
Spôsob získavania informácií: ústne, písomne, faxom, elektronickou poštou
Postup mesta pri vybavovaní žiadostí, návrhov a iných podaní
Mesto Šamorín vybavuje žiadosti, návrhy a iné podania vždy tak, aby bolo zabezpečené objektívne zistenie skutočného stavu pri zachovaní zásady hospodárnosti a primeranej rýchlosti. O žiadostiach, návrhoch a iných podaniach rozhodujú orgány mesta – mestské zastupiteľstvo a primátor mesta v súlade s platnou právnou úpravou a vnútroorganizačnými právnymi predpismi (najmä Štatútom mesta, Zásadami hospodárenia a nakladania s majetkom mesta.
Pri vybavovaní všetkých žiadostí, návrhov a iných podaní sa postupuje v súlade so základnými pravidlami správneho konania – § 3 ods. 5 zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov a primerane sa použijú aj jeho ustanovenia.
Stanovujú sa nasledovné pravidlá a postup vybavovania:
– o vybavovaní sa vedú samostatné spisy,
– lehota na vybavenie je 30 dní odo dňa doručenia na mestský úrad.
Primátor mesta môže túto lehotu predĺžiť o ďalšie 2 mesiace, ak je to potrebné a nevyhnutné na objektívne zisťovanie a preverovanie právne významných skutočností a okolností veci.
Mesto Šamorín (poverení zamestnanci mesta) je oprávnené vyzvať žiadateľa, resp. toho, kto podal podanie, aby v lehote do 15 dní od doručenia výzvy doplnil údaje, prípadne poskytol vysvetlenie.
Zároveň je oprávnené požiadať o poskytnutie súčinnosti pri vybavovaní. Ak súčinnosť alebo údaje nebudú doplnené, mesto Šamorín môže vec vybaviť alebo odložiť. O výsledku vybavenia mesto upovedomí subjekt v písomnej forme. Anonymné žiadosti, návrhy a podnety mesto vybavuje podľa vlastnej úvahy v závislosti od konkrétnych okolností. V tomto prípade lehoty neplynú.
Miesto, lehota a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia povinnej osoby vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené
1. Opravné prostriedky voči rozhodnutiam mesta:
Miesto podania opravného prostriedku:
Mesto Šamorín
Mestský úrad
Hlavná 37
931 01 Šamorín
Spôsob podania opravného prostriedku:
– zásadne písomne a vo dvoch vyhotoveniach, pokiaľ z konkrétneho rozhodnutia mesta nevyplýva niečo iné.
Lehota na podanie opravného prostriedku: – 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia, pokiaľ z platnej právnej úpravy a samotného rozhodnutia nevyplýva niečo iné.
2. Súdne preskúmavanie rozhodnutí mesta
Súdnemu preskúmavaniu podliehajú tie rozhodnutia mesta, kde to pripúšťa ust. § 244 a nasl. Občianskeho súdneho poriadku, alebo ak to vyplýva z osobitných právnych predpisov.
Pri preskúmavaní rozhodnutí musia byť splnené obsahové i formálne náležitosti požadované platnou právnou úpravou.
Prehľad predpisov, pokynov, inštrukcií, výkladových stanovísk, podľa ktorých povinná osoba – mesto koná a rozhoduje vrátane tých, ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k mestu
Základné právne predpisy:
– zákon SNR š. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
– zák. SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov ,
– zák. č. 71/1967 Zb. o správnom konaní,
– zák. SNR č. 511/1992 Tb. O správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov,
– zák. č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
– zák. SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov,
– Štatút mesta, všeobecne záväzné nariadenia mesta
– ostatné právne normy upravujúce kompetencie obce
Sťažnosti a petície
Sťažnosti
Občan má právo sa obracať na orgány verejnej správy so sťažnosťami. Sťažnosť v zmysle zákona č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach je charakterizovaná ako podanie, ktorým sa fyzická osoba alebo právnická osoba domáha ochrany svojich práv a záujmov chránených právom, ak dospela k názoru, že sú ohrozené a porušované nesprávnym konaním zamestnancov orgánov verejnej a štátnej správy alebo činnosťou a nečinnosťou týchto orgánov, či nimi zriadených organizácií.
Sťažnosť môže smerovať aj proti podnikateľskému subjektu, ak tento subjekt porušuje všeobecne záväzné právne predpisy, nie však interné predpisy.
Právom chráneným záujmom je len taký záujem fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorej právne predpisy poskytujú osobitnú ochranu.
Sťažnosťou nie sú podania:
– ktoré majú charakter dopytu, v ktorom sa občan alebo právnická osoba nedomáha svojich práv,
– v ktorom sa upozorňuje na nesprávnu činnosť iného orgánu verejnej správy,
– ktorého vybavenie je upravené osobitným predpisom (napr. zák. SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, zák. č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní v znení neskorších predpisov atď. ),
– proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v správnom konaní.
Anonymná sťažnosť sa vybavuje iba vtedy, ak obsahuje konkrétne údaje nasvedčujúce, že bol porušený právny predpis.
V prípade, že sa sťažovateľ dostaví na mestský úrad osobne, záznam o ústne podanej sťažnosti je povinný spísať s ním ktorýkoľvek zamestnanec mesta, na ktorého sa sťažovateľ obráti.
Petície
Za petíciu podľa zákona o petičnom práve č. 85/1990 Zb. v znení neskorších predpisov sa pokladá každé podanie vo veciach verejného záujmu alebo iného spoločného záujmu.
Právo podať petíciu má fyzická osoba, právnická osoba. Petícia musí mať písomnú formu.
Fyzická osoba, ktorá podporuje petíciu uvedie k svojmu podpisu:
– meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu.
Právnická osoba uvedie: svoj názov, sídlo, meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu osoby oprávnenej konať v jej mene.
Na zostavenie petície, obstaranie podpisov občanov, na jej doručenie orgánu verejnej správy a na rokovanie s ním, si môžu osoby vytvoriť petičný výbor.
Členovia petičného výboru sú povinní určiť osobu staršiu ak 18 rokov, ktorá ich bude zastupovať v styku s orgánmi verejnej správy. Ak petíciu podáva petičný výbor, uvedú sa údaje o každom jej členovi a osobe oprávnenej zastupovať výbor.
Ak nie je vytvorený petičný výbor, musí sa v petícii určiť osoba staršia ako 18 rokov na styk s orgánmi verejnej správy.
Ak podpisové hárky neobsahujú text petície, musia sa označiť tak, aby bolo zrejmé, aká petícia sa má podporiť podpismi; na každom podpisovom hárku musí byť uvedené meno, priezvisko a úplná adresa trvalého pobytu každej osoby, ktorá petíciu zostavila alebo osoby, ktorá je určená na styk s orgánmi verejnej správy.