Stanovisko mesta k navrhovanej činnosti na vysokoteplotné zhodnotenie komunálneho odpadu
Dňa 28.8.2015 bola na Mestský úrad Šamorín doručená správa o hodnotení navrhovanej činnosti pre Zariadenie na vysokoteplotné zhodnotenie komunálneho odpadu plazmovou technológiou, ktoré sa plánuje realizovať v meste Šamorín, časť Šámot, na pozemkoch KN-C č.: 224/6, 413/5,6,18,20,21,25,28, 411/6,10,12,28,31,32,36, 411/11,25,38, 413/4, 411/36 k.ú. Bučuháza.
Mesto po preštudovaní predloženého materiálu, po umožnení prezentácie plánovanej činnosti navrhovateľom SPV Dálovce s.r.o. so sídlom Agátový rad 100/1, 931 01 Šamorín na tunajšom mestskom úrade v súlade s ustanoveniami príslušného zákona č.24/2006 Z.z. dáva svoje
s t a n o v i s k o.
Mesto Šamorín trvá na svojom pôvodnom zamietajúcom stanovisku zo dňa 20.8.2014 pod č. 3164/2014/OVSM, ktoré bolo vydané k zámeru.
Odôvodnenie nášho stanoviska je nasledovné:
1) Plánovaná činnosť v predmetnej lokalite nie je v súlade s platným územným plánom mesta – zariadenie na separovaný zber odpadov, zariadenie na spracovanie, úpravu a nakladanie s odpadmi je povolené len v obmedzenom rozsahu. Likvidácia odpadu je dokonca zakázaná činnosť. Predložená správa o hodnotení jednoznačne potvrdzuje opak, nakoľko sa v tomto prípade nejedná o žiadny obmedzený rozsah naopak – zvozová oblasť pre zariadenie sa plánuje rozšíriť a množstvo spracovaného odpadu sa zvýši na viacnásobok. S týmto Mesto Šamorín jednoznačne nemôže súhlasiť.
2) Strategické a rozvojové zámery mesta sú koncentrované hlavne na rozvoj rekreácie a športu a nepočíta sa s rozšírením existujúcich zberných dvorov a hlavne nie so zariadením na likvidáciu komunálneho odpadu.
3) Nedostatočná infraštruktúra – nároky na dopravu a infraštruktúru pre plánovanú činnosť sú navrhnuté v rozsahu a spôsobom úplne neadekvátnym pre cestnú sieť dotknutého územia. Prístupové cesty sú plánované priamo cez obytné územia rodinných domov – mesto ani s týmto riešením nemôže súhlasiť a obhajuje svojich obyvateľov.
4) Produkcia odpadu v oblasti nášho mesta nepodmieňuje výstavbu takéhoto zariadenia . Po separácii komunálneho odpadu skládka Združenia obcí Horného Žitného ostrova v odpadovom hospodárstve, ktorého členom je aj naše mesto, rieši problematiku nakladania s komunálnym odpadom.
5) Projektová kapacita zariadenia je plánovaná na 60 000 až 240 000 t komunálneho odpadu ročne, čo vysoko presahuje ročnú produkciu komunálneho odpadu celého Horného Žitného ostrova. Z tohto vyplýva, že pre zachovanie prevádzkyschopnosti a rentabilného fungovania tohto zariadenia, prevádzkovateľ bude nútený dovážať odpad aj z iných oblastí – rozšírenie zvozovej oblasti, s čím ale nesúhlasíme.
6) Nie sú predložené hodnoverné výpočty investičných ako ani prevádzkových nákladov predmetného zámeru.
7) Nie je navrhovateľom predložená žiadna záruka, že v tomto zariadení nebudú spracované niektoré druhy nebezpečných odpadov, nakoľko táto technológia je vhodná aj na spracovanie NO.
8) Z hľadiska znečisťovania ovzdušia, výstavbou a uvedením do prevádzky tohto zariadenia by vznikol ďalší zdroj znečisťovania ovzdušia. V správe o hodnotení je uvedené, že zariadenie nemá vplyv na kvalitu ovzdušia, ale existujú výstupy, kde predsa dôjde k znečisťovaniu ovzdušia, aj keď v hodnotení tie sú definované ako „menej významné zariadenia zdroja znečisťovania ovzdušia“ ako medzisklad odpadu, sklady koksu a vápenca a hala plazmového splyňovania. Počas spaľovania syntézneho plynu v plynovej turbíne tiež budú produkované emisie, a množstvo a zloženie týchto emisií závisí od druhu znehodnocovaného odpadu.
9) Po prezentácii plánovanej činnosti navrhovateľom mesto je presvedčené, že nie je žiadna záruka na dodržanie prevádzkových, organizačných, požiarnych a bezpečnostných predpisov. Nie je dostatočne eliminované riziko navrhovanej činnosti počas prevádzkovania. Vidíme potencionálne riziko poškodenia alebo ohrozenia životného prostredia v dôsledku zlyhania technických zariadení – havárie na stavebných mechanizmoch a dopravných prostriedkoch, technologických a energetických zariadeniach, porušenie tesnosti izolačných vrstiev, nesprávne zaobchádzanie so skladovanými surovinami, zlyhanie ľudského faktora, nedodržanie pracovnej alebo technologickej disciplíny, vonkajšie nepredvídané vplyvy. V neposlednom rade technologický postup prebieha pri vysokých teplotách v intervale od 3 000 až 5 000 stupňov celsia – dochádza k únave materiálov, ich koróznej prípadne chemickej degradácii, čo môže viesť k následnej havárii. S plánovanou technológiou navrhovateľ ani budúci investor nemá žiadne skúsenosti a neexistuje na Slovensku žiadne referenčné zariadenie na zhodnocovanie komunálneho odpadu metódou tohto typu.
10) V blízkosti plánovaného zariadenia 300 m sa nachádza kultúrna pamiatka zapísaná do ústredného zoznamu pamiatkového fondu pod číslom 106 – Kostol svätej Margity v Šámote .
Povolením tohto zariadenia pre zhodnotenie komunálneho odpadu by došlo k zneúcteniu pamiatkového fondu nášho štátu. V prípade výstavby zariadenia by bola plánovaná revitalizácia a obnova tejto jedinečnej pamiatky v celom rozsahu zmarená.
11) V neposlednom rade našou argumentáciou proti výstavbe zariadenia je, že tento región už aj bez tohto zariadenia je postihnutý s veľkými zdrojmi znečisťovania ovzdušia a podzemných vôd, ako príklad viď Slovnaft, havarijnú situáciu skládky bývalého CHZJD vo Vrakuni a ďalšie bratislavské závody, ktoré svojimi činnosťami ohrozujú zásoby pitnej vody nachádzajúce sa na Žitnom ostrove, ktoré znamenajú zásoby pre celú Strednú Európu.
Vyplývajúc zo všetkých týchto skutočností a ešte ďalších, ktoré nie sú zahrnuté do tohto stanoviska ale znamenajú potencionálne riziko a nebezpečenstvo:
záverečné stanovisko mesta k predmetnej správe o hodnotení podľa zákona
NR SR č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
pre Zariadenie na vysokoteplotené zhodnotenie komunálneho odpadu plazmovou technologiou je
o d m i e t a v é .
Stanovisko mesta k navrhovanej činnosti na vysokoteplotné zhodnotenie komunálneho odpadu