Mesto Šamorín - Somorja Város
Menu

Niekoľko myšlienok o financovaní našich škôl

28. mar 2017.

V poslednej dobe otázka financovania škôl a školských zariadení v našom meste čoraz väčší dôraz. Nakoľko sa jedná o zložitú problematiku, požiadali sme Mgr. Štefana Vajasa, vedúceho Školského úradu v Šamoríne o vysvetlenie základných princípov fungovania tohto systému.

 

Financovanie školstva upravujú rôzne právne predpisy. Ktoré sú najdôležitejšie?

V prvom rade je to zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších, zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.

 

Aké právomoci má samospráva v tejto oblasti?

Dvojaké: prenesené a originálne. Kým na základe prenesených kompetencií mesto vykonáva v rozsahu svojej pôsobnosti štátnu správu, originálne kompetencie ukladajú mestu ako zriaďovateľovi škôl a školských zariadení zabezpečenie prevádzky týchto inštitúcií.

 

Objasnime si najdôležitejšie východiská prenesených kompetencií!

Ako som spomínal, pôsobnosť mesta je preneseným výkonom štátnej správy. Finančné prostriedky na náklady s ním spojené prideľuje mestu ministerstvo. Základné školy sú  financované podľa počtu žiakov a personálnej a ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu v zmysle zákona č. 597/2003 Z. z. a  nariadenia vlády SR č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov. Finančné prostriedky pre mesto na kalendárny rok sa určí ako súčin počtu žiakov v základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta podľa stavu k 15. septembru predchádzajúceho kalendárneho roka a sumy zodpovedajúcej nákladom na jedného žiaka. Výšku sumy na žiaka určuje ministerstvo a zverejňuje každoročne na svojom webovom sídle. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR podľa zákona č. 597/2003 určuje pre každý rok hodnoty percentuálnych podielov zodpovedajúcich osobným nákladom a prevádzkovým nákladom, ktorý je zriaďovateľ povinný prideliť škole. Zvyšné finančné prostriedky mesto v spolupráci s riaditeľmi prerozdelí medzi svoje školy tak, aby bola zabezpečená povinná školská dochádzka pre všetky deti, bez ohľadu na to, ktorú základnú školu navštevujú.

 

Čo by sme mali vedieť o originálnych kompetenciách?

Základná umelecká škola, materské školy a školské zariadenia, ako centrum voľného času, školské kluby detí a školské jedálne v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Šamorín sú financované od 1. januára 2005 z výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Taktiež súkromné a cirkevné, čiže neštátne základné umelecké školy, materské školy, jazykové školy a školské zariadenia, ktorých zriaďovateľom je štátom uznaná cirkev, náboženská spoločnosť, iná právnická osoba alebo fyzická osoba, sú financované od 1. januára 2007 z výnosu dane z príjmov fyzických osôb. Tieto finančné prostriedky dostáva mesto. Mesto môže prideliť na financovanie školstva aj väčšiu, respektíve menšiu finančnú čiastku tak, aby bola zabezpečená činnosť škôl a školských zariadení. Jedná sa o originálnu kompetenciu mesta a o pridelených financiách rozhoduje obecné zastupiteľstvo.

 

Ako určí mesto výšku dotácie na prevádzku a mzdy na žiaka v školstve?

Na základe zákona 596/2003 Z. z., ktorá samosprávam ukladá povinnosť prijať všeobecne záväzné nariadenie na určenie výšky tejto dotácie, ktoré musí obsahovať aj náklady na mzdy na žiaka.

 

Ktoré faktory sa zohľadnia pri určení výšky finančných prostriedkov?

Predovšetkým forma a organizácia výchovy a vzdelávania, počet hodín vzdelávania poskytovaných deťom, zaradenie zamestnancov do platových tried, či zamestnanec poberá kreditový príplatok, ale aj iné.

 

Teda dotácia na žiaka sa vlastne určí ako podiel rozpočtu konkrétneho zariadenia a počtu žiakov navštevujúcich toto zariadenie?

Laicky povedané áno, teda sa vypočíta, koľko eur pripadá na jedného žiaka z rozpočtu, aby mali zamestnanci školy a školského zariadenia svoj plat určený v pracovnej zmluve, aby bola zabezpečená dodávka elektrickej energie, tepla, vody, prevádzka sociálnych zariadení a upratovanie všetkých školských priestorov. A to všetko bez ohľadu na počet detí a žiakov, čo v praxi znamená, že plat učiteľov nie je nezávislý od počtu žiakov, ktorých učia.

 

Aký je Váš názor o dohadoch, ktoré sa z času na čas objavia na sociálnych sieťach a ktoré podsúvajú, že financie na školstvo prerozdeľujeme samospráva zle alebo nespravodlivo?

Chcem veriť, že takéto články a príspevky sú výsledkom neznalosti alebo nepochopenia systému a spôsobu spomínaného financovania. Mesta Šamorín stále pristupovalo s plnou zodpovednosťou ku zabezpečeniu prevádzky škôl a školských zariadení vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti a mieni tak konať aj v budúcnosti.

 

Ilustračné foto